joi, 15 februarie 2007

CRIZA LECTURII.CARTILE MELE PREFERATE.

In secolulXX literatura va fi marcata in evolutia ei de aspectele dominate ale istoriei,stiinte si culturii din epoca.Literatura realizeaza o sinteza superioara a traditiei cu inovatia,incercand sa dea raspunsuri problemelor fundamentale ale omului si lumii contemporane.Literatura a cunoscut o evolutie deodeebit de interesanta,in stransa legatura cu marile curente si idei ale epocii.Totusi putini tineri sunt acaparati de forta literaturii.E O REALITATE CARE DOARE DEOARECE ASTAZI PUTINI DINTRE ADOLESCENTI MAI DESCHID O CARTE PENTRU A O CITI.O RASFOIESC SI POATE CITESC FUGITIV CATEVA RANDURI.DE CE?IN SECOLUL NOSTRU TINERII GASESC ALTE MODALITATI PENTRU INFORMARE SI DE DESTINDERE.INTRO LUME MODERNA,DEZVOLTATA,AGLOMERATA UNDE DOAR HAOSUL ISI PUNE AMPRENTA PE ORICINE SI ORICE UNII DINTRE ADOLESCENTI SUNT TOTAL DEZORIENTATI.EI PREFERA SA NAVIGHEZE PE INTERNET,SA STEA ORE IN SIR IN FATA TELEVIZORULUI,SA ASCULTE MUZICA, SA IASA CU PRIETENII, SA SE DISTREZE SI SA FACA MULTE ALTE LUCRURI PE CARE LE CONSIDERA IMPORTANTE.POATE E DIN CAUZA LUMII MODERNE IN CARE TRAIM...... SAU POATE DIN CAUZA NEINTERESULUI SI IRESPOSABILITATII MILTORA DINTRE TINERI....PENTRU ADOLESCENTI INTERNETUL REPREZINTA O SURSA DE INFORMARE MAI ACCEPTABILA DECAT O CARTE.DAR TOTUSI CARTEA A REPREZENTAT DEA LUNGUL TIMPULUI SI CHIAR IN ZILELE NOASTRE UN UNIVERS APARTE.UN SCUT AL CUNOASTERII.CHIAR DACA SUNT UITATE ELE TOTUSI TRAIESC,SUNT VII SI NE CHEAMA!Mie imi place sa citesc,chiar daca generatia mea nu este impresionata si nu are de aceasta pasiune.Oare de ce?pentru ca cei de varsta mea sunt pasionati de electronica.Totusi sunt carti-capodopere care merita lecturate.Eu aleg ce să citesc şi dacă cineva consideră că îmi poate condiţiona lecturile mele, greşeşte, lezându-mi dreptul la libera gândire. Eu m-am născut într-o epocă literară postmodernă şi sunt, în mare parte, rodul unui tip de discurs deconstructivist, cu ajutorul căruia încerc să dezbrac textele fie tradiţionaliste, fie avangardiste de zorzoane şi să percep conţinutul ideatic, să comunic, din interior, cu ideea. Altfel spus, eu caut idei, nu autori. Dacă sunt idei, viitorul literaturii este garantat. Acestea însă nu se nasc aşa, din senin...am citit multe carti,am cunoscut multe opinii si nu de putine ori am ramas impresionata de continutul unor carti.imi place orice tip de lectura,istorii vechi,stintifice,romane...romanele mele favorite sunt"Frunze de dor" de I.Druta;"Cele doua Diane" de A.Dumas;"Padurea spanzuratilor" de L.Rebreanu;"Dragoste de viata" de J.London si multe altele.Ultima carte pe care am citit-o este"O usa interzisa"de G.Liiceanu.Este un jurnal,nu ma impresioneaza jurnalele.Primele file au fost ingrozitore,nu puteam citi.Mi s-a parut cea mai plictisitoare,enervanta,neinteresanta si grea carte pe care urma sa o citesc.Dar urmatorul capitol era mai interesant,chiar a inceput sa-mi placa.Gabriel Liiceanu declara despre jurnalul sau"Usa interzisa":"Citind aceste pagini,mi-am dat deodata seama ca am tacut bine atatia ani de zile.Neputinta de a ma exprima m-a facut,desigur,nefericit,dar ceea ce pana acum m-a impiedicat sa vorbesc liber a fost tocmai"sentimentul constiient al insuficentei personale".VENINUL STRANS IN MINE NU ATINSE CONCENTRATIA NECESARA PENTRU A DEVENI LEAC.Eram necopt.A trebuit sa cunosc spaima carnii si lehamitea ultima a sufletului,sa ma desprind de oameni care plecand au luat parti din mine,sa-mi ingrop prietenii,sa ma destram,sa ma detest,sa ma adun din nou.Fara toate astea,orice pagina scrisa in nume propriu nu este decat o enorma palavrageala."O primă chestiune importantă este legată de felul în care e scris volumul Uşa interzisă in viziunea altora:" Evident, dată fiind libertatea practicii de scriitor, autorul unei cărţi poate în ultimă instanţă să scrie orice, oricum. Gabriel Liiceanu trebuie să fi fost însă conştient de alcătuirea hibridă - şi pînă la urmă grotescă - a Uşii interzise. Poate de aceea sîntem avertizaţi în introducere că acest volum e o „explozie neîncadrabilă” de mărturii intime (pe durata unui an), cu intenţia de a-i anula din start cititorului orice opinie critică cu privire la forma şi conţinutul cărţii. Transpare astfel faptul că autorul a fost animat să se confeseze în scris nu doar de urgenţa vindecării sufletului, ci şi de ambiţia intelectuală de a epata, vorbind obositor de insistent despre prea multe lucruri laolaltă."(Bogdan Petre si Roxana Ionita,publicat in TIMPUL.)Eu cred ca acest volum este interesant pentru ca a avut o mare influenta psihologica asupra mea.Subiectele tratate erau din mai multe domeniile(istorie,filozofie,religie),am avut posibilitatea sa descopar gandurile si opiniile unui om adevarat,care a scris despre frica,nehotarare,destin,lene,ratare,prostie,durere,,putere si iubire! Aceste carti m-au facut sa privesc cu alti ochi lumea in care traesc si sa descopar diferite mentalitati.Am inteles ce este viata,lupta pentru supravetuire si dragostea.Aceste opere ofera o lectie de viata,de informare,de adevar...Cred in vesnicia cartilor.... Margarint Catalina
posted by katalinagyy @ 4:25 AM 5 comments

Niciun comentariu: